was successfully added to your cart.
Sport

Co warto wiedzieć o stretchingu?

By 28 listopada 2014 No Comments

Stretching, czyli inaczej rozciąganie mięśni, jest elementem niezbędnym podczas treningów niemal w każdej dziedzinie sportu, zarówno wyczynowej, jak i rekreacyjnej. Zwykle uchodzi za część prawidłowo przeprowadzonej rozgrzewki, coraz częściej jednak stosowany jest tuż po treningu, jako forma wyciszenia organizmu po wysiłku.

Dla tych, którzy czynnie nie uprawiają żadnego sportu, stretching może być świetnym sposobem na stałą poprawę i utrzymanie sprawności ruchowej. Dodatkowo działa odmładzająco, gdyż redukuje napięcia mięśniowe oraz psychiczne. Jednak by móc zaobserwować jakiekolwiek efekty, ćwiczenia stretchingowe powinny być wykonywane co najmniej trzy razy w tygodniu. Regularne rozciąganie pomaga uzyskać bardziej gibkie i elastyczne ciało, a co za tym idzie – likwiduje wszelkie przykurcza, zbyt małą ruchliwość w stawach, większą podatność na kontuzje. Wszystkie tego typu dolegliwości oznaczają, że mięśnie agonistyczne (wywołujące ruch) i antagonistyczne (przeciwstawne) danego stawu, zostały wytrącone z ich fizjologicznej równowagi.

stretching ciałaĆwiczenia stretchingowe dzielą się na trzy rodzaje: krążenie stawów, statyczne rozciąganie mięśni, dynamiczne rozciąganie mięśni. Przed rozpoczęciem ćwiczeń należy pamiętać o lekkiej rozgrzewce, błędem jest bowiem traktowanie stretchingu jako rozgrzewki samej w sobie. Może mieć ona formę kilku przysiadów lub podskoków. Z rozgrzewki przed rozciąganiem można zrezygnować tylko w sytuacji, gdy następuje ono po treningu.

Stretching szczególnie znaczenie odgrywa dla biegaczy. Warto poświęcić 10-15 minut z czasu biegania na rozciąganie. Aby prawidłowo przebiegło, trzeba zastosować się do kilku zasad.

rozciąganie mięśniElementem, o którym najczęściej się zapomina jest spokojny oddech. Podczas właściwego wydechu i bezdechu można mocniej pogłębić daną pozycję rozciągającą oraz wyciszyć umysł. Drugą ważną zasadą jest ćwiczenie na boso lub w butach o płaskiej podeszwie. Zwykłe buty mogą być sporym utrudnieniem podczas rozciągania stóp. Błędem jest również rozciąganie dwóch kończyn jednocześnie. Taka praktyka nie pozwala skoncentrować się na danej partii mięśni, poczuć jej, a tym samym lepiej ją napiąć czy rozluźnić.

Ciekawą odmianą stretchingu jest stretching statyczny, czyli wcześniej wspomniane rozciąganie po treningu. Jego celem jest schłodzenie, uspokojenie i rozluźnienie ciała po dużym wysiłku fizycznym. Zastosowanie się do tego pomaga nie tylko uniknąć zakwasów na następny dzień, ale przyczynia się także do szybszej regeneracji mięśni. Stretching statyczny jest również odpowiedni podczas rehabilitacji. Powinien trwać mniej więcej 15-20 minut, w czasie których najlepiej wykonać 5-8 ćwiczeń rozciągających, po 10 powtórzeń każde.

Każdy chyba jest w stanie znaleźć chwilę wolnego czasu, czy to czynnie trenując, pracując, czy ucząc się. Stretching jest dobrą formą ćwiczeń niemal dla każdego, bez względu na wiek. Zarówno potrzebny osobom prowadzącym siedzący tryb życia – dla poprawy formy i lepszego samopoczucia, jak tym spędzającym dużo czasu na siłowni – aby rozbić zbyt twarde mięśnie oraz poprawić ich elastyczność.

Facebook

Zamów bon