was successfully added to your cart.
Sport

Jak przygotować się do triathlonu?

By 27 czerwca 2016 No Comments

Aktywność sportowa na stałe wpisuje się do codziennego planu dnia, zajmując w nim coraz ważniejsze miejsce. Zarówno w Polsce, jak i na świecie nie brak osób aktywnych, dla których sport stał się czymś więcej niż tylko środkiem do osiągnięcia wymarzonej sylwetki. Do najbardziej popularnych dyscyplin zalicza się bieganie, jazdę na rowerze i pływanie. Połączeniem tych trzech dyscyplin jest triathlon, który określany jest mianem sportu dla wytrwałych. Co należy zatem o nim wiedzieć i jak odpowiednio się do niego przygotować?

Po pierwsze: wyznaczanie celów

Jest to jeden z najważniejszych kroków podczas podejmowania aktywności fizycznej. Wyznaczanie celów ma motywować do pracy i pokonywania swoich słabości, dlatego też wyznaczony plan powinien być mierzalny i precyzyjny. Warto podzielić go na etapy i na każdy z nich ustalić odpowiednią ilość czasu potrzebną na jego wykonanie. Tylko w ten sposób realizacja wybranego scenariusza będzie możliwa. Ważna jest także praca nad wyeliminowaniem lub ograniczeniem czynników, które mogą przeszkadzać w osiągnięciu założonego celu, takich jak nieodpowiedni styl życia czy sposób odżywiania. W uzyskaniu konsekwencji pomocne okaże się zapisywanie wszystkiego w kalendarzu i skorzystanie z porad doświadczonych trenerów.

Po drugie: pływanie

Jest to pierwsza dyscyplina, z którą zmierzyć się musi każdy zawodnik startujący w triathlonie. Tutaj ważna jest szybkość i precyzja ruchów. Nie tyle siła w nie wkładana, co odpowiednia technika. Najważniejsza jest długość pociągnięcia w wodzie, które zapewnia odpowiednią rotację biodra. Dzięki temu, że ruch będzie maksymalnie długi uzyskana zostanie odpowiednia prędkość bez niepotrzebnych strat energii na wymachiwanie rękoma. Dodatkowo, wkładając dłoń do wody nie należy przekraczać osi ciała. W tej pozycji łokieć powinien znajdować się zawsze powyżej zgiętego nadgarstka. Praca nad poprawną techniką może zapewnić uzyskanie największej efektywności. Przygotowując się do triathlonu warto zatem poświęcić czas na jej opanowanie, kosztem stawiania na szybkość, która przyjdzie z czasem.

Po trzecie: jazda na rowerze

Dyscyplina ta zajmuje ponad połowę czasu w triathlonie, dlatego warto się do niej prawidłowo przygotować. Przede wszystkim ważne jest, by odpowiednio rozpisać plan treningowy, w którym znajdą się codzienne, zróżnicowane czasowo wyprawy rowerowe. Ułatwi to przekroczenie progu mleczanowego związanego z wysiłkiem beztlenowym i pozwalającego na ocenę wytrzymałości fizycznej podczas uprawiania sportu. Jazda na rowerze w trakcie zawodów powinna być jednostajna, bez gwałtownych przyspieszeń lub spadku tempa. Podczas niej warto myśleć o oszczędzaniu sił na kolejną z dyscyplin, czyli bieg.

Po czwarte: bieganie

Do ostatniej z konkurencji triathlonu należy się odpowiednio przygotować, tak by organizm nie odmówił posłuszeństwa po jeździe na rowerze. W tym przypadku najlepiej sprawdzają się tak zwane zakładki (ang. brick), polegające na zmianie obuwia i wprawieniu ciała w powolny trucht. Podczas przygotowań warto także pracować nad odpowiednią techniką biegu, szczególnie, kiedy organizm jest już zmęczony. Sekretem poprawności jest płaskie ułożenie stopy podczas lądowania i wysoka kadencja, czyli ilość kroków na minutę. Pozwala to na optymalne utrzymanie szybkości bez nadmiernego obciążania organizmu.

Po piąte: odpoczynek

Wśród godzin wypełnionych intensywnymi treningami warto znaleźć także czas na regenerację. Odpoczywać można na różne sposoby, po pierwsze zmieniać intensywność ćwiczeń. Po zaciętej walce ze swoimi słabościami warto nieco zwolnić tempo, co zminimalizuje ryzyko przetrenowania. Konieczne wydaje się także wyznaczenie jednego pełnego dnia odpoczynku w tygodniu. Tylko w ten sposób organizm ustabilizuje poziom zmęczenia i będzie w stanie zachować swoją wydajność.

Triathlon to duże wyzwanie dla organizmu, ale jego popularność wzrasta dzięki towarzyszącemu mu duchowi rywalizacji. To doskonała aktywność fizyczna dla osób, które chcą spróbować czegoś więcej niż codziennego joggingu czy jazdy na rowerze i pragną pokonywać swoje granice i przyzwyczajenia.

Facebook

Zamów bon