was successfully added to your cart.
Sport

Jak uniknąć przetrenowania?

By 29 listopada 2013 No Comments

Codzienne treningi, ćwiczenia i brak odpoczynku na regenerację sił mogą doprowadzić do przetrenowania. Skutki tego zjawiska mogą odczuć nawet najlepsi sportowcy czy miłośnicy intensywnych treningów. Przetrenowanie, które inaczej nazwać można przeforsowaniem organizmu może ujawnić się poprzez różnego rodzaju bóle, bezsenność, złe ogólne samopoczucie i osłabienie organizmu.

Trening sportowy to proces, w którym istotny jest dobór ćwiczeń i ich intensywności, odpowiednie odżywiania, ale także odpoczynek, który pozwala organizmowi na regenerację sił. Gdy sportowiec nie pozwoli organizmowi na odpoczynek, jego treningi będzie charakteryzowała coraz niższa wydajność i efektywność.

Bardzo ważna jest znajomość własnego ciała i tego, jakie procesy w trakcie uprawiania sportu w nim zachodzą. Należy trenować według ustalonego planu, dostosowanego do możliwości organizmu. Te możliwości można poznać podczas badań wydolnościowych. Dzięki nim plan treningowy będzie przemyślany i co ważne, będzie uwzględniał także czas na regenerację.Badania pozwolą również na zrozumienie organizmu, dzięki czemu będziemy potrafili odpowiednio i w porę zareagować od momentu pierwszych objawów przetrenowania. Przeforsowania organizmu może bowiem skończyć się poważną kontuzją, która może wykluczyć uprawianie sportu na długi czas.

Relaks

Każdy trening musi być dostosowany do indywidualnych potrzeb organizmu. Pamiętajmy, że jeśli mamy czas na trening to musimy mieć również czas na chwile relaksu i zregenerowanie sił. Kiedy stwierdzamy, że organizm nie potrzebuje wypoczynku oszukujemy samych siebie i z pewnością może to skończyć kontuzją czy urazem. Zaleca się, by nawet w trakcie bardzo intensywnych treningów, jeden dzień w tygodniu przeznaczyć na odpoczynek (co oznacza, że treningi powinny odbywać się max 6 dni w tygodniu). Należy również uważać, by nie dopuścić do odwodnienia. Ciało człowieka w około 2/3 składa się z wody. Uprawiając jakikolwiek sport należy na bieżąco uzupełniać płyny.

Przetrenowanie jest dla organizmu dużo gorsze niż odpuszczenie treningu, gdyż bardziej zaburza plan treningowy. Może go doznać każdy – profesjonalny sportowiec trenujący wiele godzin w tygodniu, ale także amator aktywności fizycznej, który źle zaplanuje swoje godziny i intensywność treningów. Dokładne poznanie możliwości organizmu oraz uwzględnienie odpoczynku w planie treningowym, pozwoli na uniknięcie zjawiska przetrenowanie.

Facebook

Zamów bon