was successfully added to your cart.
Zdrowy tryb życia

Skurcze – problem nękający wielu sportowców

By 16 września 2016 No Comments

Skurcze mają to do siebie, że dopadają sportowców w najmniej odpowiednich momentach, na przykład w trakcie zawodów. Przekreśliły już niejedną szansę na medal. Nawet, jeżeli ktoś trenuje tylko rekreacyjnie, na pewno nie lubi przerywać ćwiczeń z takiego powodu, jak nagły ból mięśniowy. Warto wiedzieć, jak temu zapobiegać i co zrobić, gdy już się pojawi.

Zła dieta, zła postawa, zła rozgrzewka

Problem jest na tyle powszechny, że naukowcy od lat starają się go dokładnie przebadać. Najczęściej wymieniana przez nich przyczyna to niedobór elektrolitów. Sprawia on, że mięśnie są odwodnione, co prowadzi do ich dysfunkcji. Pierwiastkiem, którego często brakuje w diecie, jest sód. Bez niego proces wytwarzania potu przez organizm ulega zaburzeniu, a co za tym idzie, powstały nadmiar ciepła jeszcze bardziej stymuluje skurcze. Kolejną przyczyną może być zła postawa. Zmuszony do silnego wysiłku mięsień w momencie wystąpienia ryzyka naderwania rozluźnia się, co pobudza mięsień antagoniczny. Mechanizm ten bywa u niektórych osób zbyt nagły, by przebiegał bezboleśnie. Łagodzi go prawidłowa rozgrzewka, ale nic nie zastąpi dobrych przyzwyczajeń ruchowych.

biegaczProfilaktyka

Sposoby zapobiegania skurczom mogą być najróżniejsze, ale żaden z nich nie ma całkowitej skuteczności. Na pewno pomóc może zmiana nawyków żywieniowych. Z jednej strony picie wody dostarcza elektrolitów, z drugiej jej nadmiar wypłukuje sód z organizmu. Należy zatem przestrzegać zaleceń dotyczących picia ilości, wskazanej jako odpowiednia dla danej masy ciała. Warto też włączyć do diety nieco więcej węglowodanów, soli, potasu w postaci bananów lub suszonych owoców oraz magnezu z roślin strączkowych i orzechów. Ponadto można pracować nad profilaktyką, poprawiając swoje przyzwyczajenia treningowe. Dobrze jest poświęcić więcej czasu na rozciąganie przed i po zwiększonym wysiłku fizycznym. Wielu sportowców podaje jako wskazówki również zimne prysznice oraz korzystanie z odzieży kompresowalnej.

A jeśli już się pojawi…

skurczZapobieganie zapobieganiem, ale skurcz może się przydarzyć każdemu. W pierwszej kolejności, należy w takim momencie zmniejszyć intensywność treningu i jego tempo. Następnie powinna nastąpić próba poradzenia sobie z problemem bez niczyjej pomocy, czyli krótkie ćwiczenie, podczas którego naprzemiennie napina się i rozluźnia dokuczający mięsień. To dobra rada szczególnie wtedy, kiedy ból dopada podczas zawodów, bo da się do niej zastosować nawet bez zatrzymywania się. Niestety, nie zawsze jest to wykonalne i wystarczające. Konieczne może być skorzystanie z masażu, najlepiej w gabinecie fizjoterapeuty. Jeżeli problem nawraca, najlepiej udać się do lekarza specjalisty, żeby wykluczyć, że to pierwszy objaw poważnej choroby, na przykład cukrzycy lub zaburzenia pracy nerek.

Ludzie, którym skurcze się nie zdarzają, mogą się nazywać szczęściarzami. Warto jednak wiedzieć, skąd się biorą i w jaki sposób im zapobiegać, bo być może pozwoli to także Tobie dołączyć do szczęśliwców.

Facebook

Zamów bon