was successfully added to your cart.
Zdrowy tryb życia

Wegetarianizm a sport. Czy wegetarianin może zostać wyczynowym sportowcem?

By 23 maja 2014 No Comments

Dieta wegetariańska to nic innego jak wykluczenie mięsa i jego przetworów z codziennych posiłków. Jest wybierana z różnych powodów: poczynając od względów ideologicznych, a kończąc na aspekcie zdrowotnym. Gdy dieta wegetariańska prowadzona jest rozsądnie, w oparciu o wiedzę warto ją stosować. Ma ona korzystny wpływ i dobroczynne działanie na organizm.

Dieta wegetariańska oparta jest na zbożach, owocach, warzywach, roślinach strączkowych, jajach i produktach mlecznych. Istnieje też dieta ściśle wegetariańska, zwana wegańską, która wyłącza z posiłków jaja, nabiał oraz inne produkty pochodzenia zwierzęcego. Istnieje opinia, że całkowite odrzucenie diety mięsnej może spowodować niedobór witamin i problemy zdrowotne. Jednak dobrze zbilansowana dieta nie dopuści do tych objawów, korzystnie wpłynie na organizm i dostarczy potrzebnych minerałów.

Sportowcy, którzy planują przejść na wegetariańska dietę obawiają się ubocznych skutków i chorób związanych z niedoborem żelaza, białka i niezbędnych aminokwasów. Czy rzeczywiście wegetarianizm powoduje brak energii i zmęczenie? Czy można uprawiać sport wyczynowy wykluczając z codziennej diety mięso i produkty pochodne? Jest to możliwe. Po pierwsze, urozmaicona dieta wegetariańska dostarczy tyle samo witamin i energii co pełnowartościowy mięsny posiłek. Sportowiec, który spożywa dużą ilość warzyw i owoców przyswaja większą ilość witaminy C, dużą ilość błonnika oraz składników, które zapobiegają chorobom nowotworowym i układu krążenia. Dodatkowo witamina C zwiększa odporność. Wegetarianizm popularyzuje dietę bogatą w węglowodany, co pomaga w sportach wytrzymałościowych takich jak bieganie czy pływanie. Wysoki wzrost glikogenu w organizmie dostarczają produkty zbożowe i różnego rodzaju kasze, makarony, ryż oraz ziemniaki. Glikogen jest ważnym materiałem napędzającym mięśnie, który pełni kluczową rolę w sportach wytrzymałościowych. Na świecie jest wielu wegetarian, którzy uprawiają sport wyczynowo i osiągają rewelacyjne wyniki. W sporcie nie ma granic i jeżeli są możliwości, chęci i dobrze zbilansowana dieta wegetariańska, z pewnością można długo cieszyć się sportową karierą.

pływanieSportowcy nie powinni zapominać o przyjmowaniu dużej ilości białka do organizmu. Osoby, które decydują się na to, by nie jeść mięsa, jego niedobór mogą uzupełnić poprzez konsumpcję jajek, nabiału i roślin strączkowych. Wegetarianie – sportowcy mają też zwiększone zapotrzebowanie na żelazo, które można uzupełnić dodając do diety pełnoziarniste zbożowe produkty, orzechy, nasiona i jajka. Dietę warto zaplanować ze specjalistą. Najważniejszym pierwiastkiem dla organizmu sportowców jest witamina B12. Niestety, jest ona dostępna tylko w produktach pochodzenia zwierzęcego. Witamina B12 wpływa na rozwój kości, jest niezbędna do rozwoju mięśni i bierze udział w produkcji czerwonych krwinek. Jej niedobór prowadzi do spowolnionej pracy organizmu, dlatego bardzo ważne jest przyjmowanie jej w formie suplementów.

Jak widać, odpowiednio przygotowana dieta wegetariańska będzie podstawowym elementem sportowych poczynań każdego zawodnika. Zwiększone zapotrzebowanie na witamy i minerały wśród wegetarian w trakcie treningów, wymagają starannego planowania posiłków – bez nich nie osiągną satysfakcjonujących wyników.

Facebook

Zamów bon