was successfully added to your cart.
Sport

Zimowy trening na powietrzu. Jak się do niego przygotować?

By 30 listopada 2016 No Comments

Zimowe temperatury coraz bardziej dają się we znaki. Mrozy stają się już codziennością, a świąteczną atmosferę podsycają opady śniegu. To wszystko wcale nie oznacza, że zimą powinno się zaniechać ćwiczeń na świeżym powietrzu. Można robić to z powodzeniem, jednak wcześniej należy się odpowiednio do tego przygotować.

Odpowiednia odzież

Jednym z ważniejszych aspektów na liście przygotowań do zimowej aktywności fizycznej jest zaopatrzenie się w odpowiednie ubrania. Najlepiej, gdyby góra stroju składała się z trzech warstw. Pierwszą z nich powinna stanowić oddychająca bielizna przylegająca do ciała, drugą termoaktywna koszulka z rękawem dowolnej długości, a na samym końcu lekka kurtka ochronna bądź polar. Nie wolno zapominać o osłonięciu głowy, przez którą ucieka najwięcej ciepła. Jeśli bardzo nie lubi się czapek, wystarczy ubrać materiałową opaskę ochronną, która zabezpieczy uszy przed chłodem. Nie należy też zapominać o dłoniach i stopach szczególnie wrażliwych na działanie niskich temperatur. Ciepłe rękawiczki, skarpetki i obuwie będą nieocenioną pomocą w zimowym treningu.

Obowiązkowa rozgrzewka

Po wyjściu z ciepłego mieszkania warto zadbać o rozgrzanie organizmu, dzięki czemu uniknie się szoku termicznego i przykrych dolegliwości. Od razu powinno się przystąpić do robienia rozgrzewki, która przygotuje mięśnie do wysiłku. Takie ćwiczenia nie powinny trwać krócej niż dziesięć minut. Rozciąganie się po treningu to fantastyczny sposób na uniknięcie zakwasów, które w przeciwnym razie mogą być dokuczliwym problemem jeszcze przez kilka dni, jednak nie należy wykonywać go na powietrzu, a dopiero po powrocie do ciepłego domu.

Przygotowanie skóry

Zimą należy w szczególny sposób zadbać o twarz. Podczas, gdy pozostałe części ciała są chronione ciepłą odzieżą, cera zostaje wystawiona na działanie niskich temperatur i wiatru. Może to prowadzić do pojawienia się zaczerwienień, pękania skóry i naczynek. By się przed tym uchronić należy przed każdym wyjściem z domu posmarować twarz tłustym kremem. Podczas treningu to szczególnie ważne – wówczas dobrze jest natłuścić też dłonie.

Nawadnianie organizmu

Trening to wysiłek, który pozbawia organizm wody i składników odżywczych – pora roku nie ma tu nic do rzeczy, dlatego nie wolno zapominać o piciu wody lub izotoników również w czasie zimowych ćwiczeń. Co prawda chłód panujący na dworze skutecznie obniży temperaturę napojów, jednak ich dostarczanie organizmowi jest niezbędne. Powinno się je dawkować małymi łykami, by uniknąć wychłodzenia. Pocieszać może fakt, że o tej porze roku potliwość jest mniejsza niż latem, dlatego nie trzeba nawadniać się aż tak intensywnie.

Właściwe oddychanie

Oddech ma znaczenie podczas treningu niezależnie od jego rodzaju i miejsca wykonywania ćwiczeń, jednak zimą to szczególnie ważne. Podczas wysiłku na świeżym powietrzu powinno się starać oddychać nosem – dzięki temu łatwiej uniknąć przeziębienia, które może szybko przyjść, jeśli wdychane powietrze nie będzie ogrzewane przez górne drogi oddechowe.

Porządne rozgrzanie organizmu

Kiedy już skończy się zimowy trening na świeżym powietrzu, należy porządnie rozgrzać organizm. W pierwszej kolejności warto wziąć ciepły prysznic lub kąpiel, które ukoją zmęczone ciało, a później oddać się relaksowi przy ciepłej herbacie.

Każda pora roku jest dobra na trening na świeżym powietrzu – wystarczy tylko trochę chęci i dostosowanie się do panujących warunków, aby bezpiecznie i skutecznie zadbać o swoje ciało oraz kondycję.

Facebook

Zamów bon